15.2.06

Teach for America

Vaimustumine on see, mis annab jõudu ja tiivustab uutele, suurtele tegudele!

Täna oli vaimustav kohtumine Jerry Hauseriga, kes töötas aastaid Teach for America juhina (ning töötab nüüd Advocacy Institute'is).


Teach for America meelitab USA parimaid ülikoolilõpetajaid töötama kaks aastat Ameerika vaesemates keskkoolides.

Eesmärk on luua kõige vaesemates piirkondades elavatele noortele võimalus paremat haridust omandada. Teine, pikema aja eesmärk, on kujundada välja uus põlvkond liidreid, kes töötavad edaspidi selle nimel (hariduse valdkonnas või mujal), et kõigil lastel oleks elus võrdsed võimalused edasi jõuda.

Programmis osaleb praegu 3500 noort ja rohkem kui 1000 kooli.

Jerry Hauser ütleb, et Teach for America edu aluseks on olnud:

1) Õpetaja elukutse muutmine hinnatuks. Suur osa kõige andekamatest ülikoolilõpetajatest lähevad USAs (nagu Eestiski) tööle pankurite või advokaatidena. Töö õpetajana ei ole kuigi paljudele atraktiivne karjäärivalik. Teach for America esimene ülesanne oli viia läbi suurejooneline brandingutöö, et muuta õpetajana töötamine austusväärseks ja hinnatud tegevuseks.

Oluline oli apelleerida noorte idalismile ning soovile teha midagi tähendusrikast - ning ühtlasi veenda, et kaks aastat õpetajana töötamist nende jaoks mingite võimaluste käestlaskmist! Neid oli vaja veenda, et nad saavad ka kaks aastat hiljem pankuriks või advokaadiks minna, ning et nende tulevane tööandja hindab õpetajana töötamise kogemust. (Muuseas, Teach for America sõlmis kokkuleppe mitmete ülikoolide ja suurettevõtetega, kes andsid noortele nõusoleku magistrikursuse alustamise või tööleasumisega kaks aastat viivitada.)

2) Sobivate isikuomadustega inimeste väljavalimine. Esimene ülesanne oli tekitada kõige andekamate ülikoolilõpetajate hulgas võimalikult suur konkurss Teach for America kohtadele. Tekitades mulje, et see programm on väga selektiivne, ning et see ei ole igaühe jaoks (mis on tõsi), siis seeläbi õnnestus tekitada paljudes noortes huvi asja vastu.

Milliseid isikuomadusi kandidaatide seas otsiti? Jerry sõnul ei olnud eesmärk välja valida kõige targemaid ülikoolilõpetajaid, vaid neid, kellel on kõige rohkem sädet, et teisi inimesi sütitada, ning püsivust, et probleemidele mitte alla vanduda, vaid et neid püüda lahendada. Kellele pakub huvi, võib lugeda kirjeldust, milliseid inimesi Teach for America oma programmi ootab. (Ja veel ühte huvitavat artiklit McKinsey Quarterly's, mille Jerry kunagi ise kirjutas.)

* * *

Muuseas, alates 2001. aastast toimib sarnase ideega programm (Teach First) ka Inglismaal.

Igal aastal võib Eesti ajalehtedest lugeda, et umbes 10% õpilastest jättis jälle põhikooli pooleli. Huvitav, kas selline asi võiks ka Eestis õnnestuda?!

No comments: